بررسی تخصصی مهندسی پزشکی

بررسی و معرفی گرایش های مختلف مهندسی پزشکی و جدیدترین تکنولوِِژی های موجود

بررسی تخصصی مهندسی پزشکی

بررسی و معرفی گرایش های مختلف مهندسی پزشکی و جدیدترین تکنولوِِژی های موجود

تلاش برای افزایش سطح آگاهیه همه از مهندسی پزشکی و تکنولوژی های مرتبط

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

نحوه کارکرد ECG

جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶ ب.ظ

نحوه کارکرد ECG

نوار قلبی روشی است که با استفاده از امواج الکتریکی قلب افراد به وضعیت فیزیکی و بیماریهای احتمالی قلبی در فرد پی می بریم . الکتروکاردیوگرام روش بدون دردی است که فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می کند . نوار قلب یکی از بی خطرترین و ساده ترین اقداماتی است که اطلاعاتی ارزشمند در مورد قلب به پزشک می دهد . جریان الکتریکی منتشر شده از قلب توسط الکترودهایی که با رنگهای مختلف استاندارد به دست ها و پاها و جلوی سینه وصل می شوند می تواند در تشخیص بیماریهای قلب با ارزش باشد . نوار قلب در بررسی دردهای قلبی و سکته های قلبی ارزش بالائی دارد و به عنوان اقدام روتین در تمام کسانی که مشکلات حاد قلبی دارند صورت می گیرد .بهتر است فرد بدور از دسترس بوده و وعده غذایی سنگین نخورده باشد . در ضمن اتاق نوار قلب باید گرم باشد تا وی دچار لرزش بدن نشود ، زیرا لرزش بدن ) چه عمومی یا در اثر سرما ( روی نوار قلب تأثیر سوء می گذارد و به اصطلاح پارازیت ایجاد می کند . موهای بلند سینه نیز مانع ثبت صحیح نوار قلب می شوند . نوار قلب هیچگونه برق یا جریان الکتریسته ای به بیمار القاء نمی کند . فرد باید ساعت و سایر لوازم فلزی خود را در بیاورد . حلقه نوار قلب کاغذی مدرج است که داخل دستگاه قرار دارد و سوزن دستگاه که کمی گرم شود خطوطی را روی کاغذ ثبت می کند .

لبته دستگاههای نوار قلب پیشرفته تری نیز ساخته شده اند که همزمان از چند جهت نوار قلب می گیرند و در مدت کوتاهی تمام لیدهای لازم را دریافت می کنند . از دستگاه الکتروکاردیوگرام ۱۰ سیم خارج می شود که ۴ سیم به دست ها و پاها و ۶ سیم به جلوی قلب می روند . این سیم ها پس از آغشته شدن بادکش سرشان با ژل لوبریکانت به محل مربوطه وصل می شوند. امواج الکتریکی در Ecg بصورت اوج و فرودهای متناوب ثبت می شوند . هر دوره فعالیت الکتریکی قلب شامل چندین قطعه است . این دوره ها از موج P شروع می شوند و تا موج P بعدی ادامه می یابند . P یک موج نسبتاً کوچک است که انقباض دهلیز را نشان می دهد . بعد از مکثی کوتاه ترکیب Qrs به چشم می خورد که در آن خط نوار قلب حرکتی سریع به سمت پائین ، بالا و دو مرتبه به سمت پائین داشته است این ترکیب در اثر انقباض بطن ها ایجاد می شود و در نهایت پس از مکثی بلندتر موج T مشاهده می شود که پرشدن ناگهانی بطن ها را نشان می دهد. ecgیک قطعه St و چهارفاصله اصلی دارد : Qrs,p.r,r-r,q.r که تغییرات هر کدام نشان دهنده بیماری خاصی است . یکی از مهمترین تغییراتی که در نوارقلبی افراد پیگیری می شود علائم و نشانه های مربوط به سکته قلبی یا M.i است که بسته به نقطه ای از قلب که دچار مشکل شده است به صورت تغییرات T یا St و Qrs در لیدهای مختلف قلبی میشود که پزشک با کمک آن میتواند به میزان و شدت و همچنین نوع سکته قلبی پی ببرد .

وقتی از افراد خواسته می شود که علت افزایش تحریکات فیزیولوژیکی را مشخص کنند، غالباً منشأ آن را اشتباه می‌گیرند. ممکن است فکر کنیم همه چیزهایی را که بر بدن خود می گذرد درک می‌کنیم، اما مطالعات نشان می‌دهد که اغلب اینگونه نیست. یک مطالعه توسط شاختر و سینگر در سال 1962 نشان داد که چگونه این اتفاق می‌افتد. به شرکت کنندگان گفته شد که بعد از دریافت ویتامین، بینایی آن‌ها آزمایش می‌شود. در عوض به برخی از آن‌ها اپی نفرین (آدرنالین) و به برخی داروی دارونما داده شد. سپس به برخی از افراد دسته‌ای که اپی‌نفرین به آن‌ها داده شده بود، گفته شد که اثرات دارو مانند همان اپی‌نفرین است، یا اینکه ممکن است احساس ناراحتی کنند، و به برخی دیگر چیزی گفته نشد. اپی نفرین برای فعال کردن سیستم عصبی مرکزی شناخته شده است و باعث ایجاد تغییراتی مانند افزایش ضربان قلب و گشاد شدن مردمک می‌شود. سپس شرکت کنندگان در یک اتاق انتظار با یک کنفدراسیون (بازیگری که توسط محققان استخدام شده است) قرار گرفتند که وانمود می‌کرد که عصبانی یا خوشحال است و می‌بایست بر وضعیت عاطفی شرکت کننده تأثیرگذار بود.

ECG فعالیت الکتریکی ایجاد شده توسط دپلاریزاسیون عضلات قلب را که در امواج الکتریکی پالس کننده به سمت پوست پخش می‌شوند، ضبط می‌کند. اگرچه مقدار برق در حقیقت بسیار ناچیز است، اما می‌توان با اطمینان از الکترودهای ECG که به پوست متصل شده اند، آن‌ها را (در حد میکروولت) برداشت کرد. راه اندازی کامل ECG حداقل چهار الکترود را دارد که براساس نامگذاری استاندارد روی سینه یا در چهار انتها قرار گرفته اند.(RA بازوی راست ؛ LA بازوی چپ ؛ RL پای راست ؛ LL پای چپ) البته تنظیمات مختلفی وجود دارد که امکان ضبط انعطاف پذیرتر و کم تحرک‌تر را فراهم می‌کند، به عنوان مثال با اتصال الکترود به ساعد و ساق . الکترودهای ECG معمولاً سنسورهای مرطوب هستند و نیاز به استفاده از ژل رسانا برای افزایش رسانایی بین پوست و الکترودها دارند. سیگنال های ضبط شده به صورت موج در مانیتور رایانه یا چاپگر متصل نشان داده می شوند. به طور کلی ECG در موارد تشخیصی انواع اختلالات ریتمی قلب (آریتمی قلبی)، بیماری‌های عمومی موثر بر قلب، پریکاردیت، هیپرتروفی دهلیزی و بطنی، آمبولی حاد ریوی، ارزیابی پیش از عمل و ... انجام می‌شود.

منبع:biomedical-eng.com
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۲۶
حسن ربیعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی